ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Ως “Απόβλητα ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού” ή “ΑΗΗΕ” εννοείται ο ηλεκτρικός και ηλεκτρονικός εξοπλισμός που θεωρείται απόβλητο κατά την έννοια του άρθρου 2 στοιχεία (α) της 50910/2003 ΚΥΑ σε συνδυασμό με την παραγ.4 του άρθρου 2 του Ν. 2939/2001 συμπεριλαμβανομένων όλων των κατασκευαστικών στοιχείων, των συναρμολογημένων μερών και των αναλωσίμων, που συνιστούν τμήμα του προϊόντος κατά τον χρόνο απόρριψής του.
Τα απόβλητα ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) έχουν προσδιοριστεί από την Κοινοτική και την Εθνική μας νομοθεσία ως ρεύμα αποβλήτων προτεραιότητας, λόγω της επικινδυνότητάς τους, της ταχείας αύξησης του όγκου τους και των σημαντικών επιπτώσεων που προκαλεί η παραγωγή του ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού στο περιβάλλον, εξ αιτίας της υψηλής κατανάλωσης ενέργειας. Στο πεδίο εφαρμογής των νομοθετικών διατάξεων εμπίπτουν όλα τα είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΗΗΕ) που χρησιμοποιούνται από τους καταναλωτές καθώς και τα είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού που προορίζονται για επαγγελματική χρήση.
Η ευθύνη για την οργάνωση της χωριστής συλλογής και αξιοποίησης των ΑΗΗΕ επιβάλλεται στους παραγωγούς ΗΗΕ, δηλ. σε κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διαθέτει για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά προϊόντα ηλεκτρικού & ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσης τους, είτε αυτά προορίζονται για οικιακή (B2C) είτε για επαγγελματική χρήση (B2B).
Οι τελικοί χρήστες των ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού έχουν την υποχρέωση να επιστρέφουν χωρίς οικονομική επιβάρυνση τις συσκευές, μετά τη ολοκλήρωση της χρήσης τους, σε ειδικούς χώρους. Διαφορετικά, κατά την αγορά μιας καινούργιας συσκευής για να ανακυκλώσουμε την παλιά μπορούμε να απευθυνόμαστε στα καταστήματα πωλήσεων ηλεκτρικών συσκευών στα οποία βάσει νομοθεσίας παραλαμβάνεται χωρίς επιβάρυνση ο αποσυρόμενος εξοπλισμός με σχέση ένα προς ένα και ισοδύναμου τύπου.
Στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων υπάρχουν περισσότερα από 200 σημεία συλλογής. Στα ακόλουθα links μπορείτε να εντοπίσετε το κοντινότερο:
Με το Νόμο 2939/01 ενσωματώθηκε στο Εθνικό μας δίκαιο η Οδηγία 94/62/ΕΚ για τις συσκευασίες και τα απόβλητα συσκευασίας. Ο Νόμος καλύπτει όλες τις συσκευασίες που διατίθενται στην αγορά και όλα τα απόβλητα των συσκευασιών που προέρχονται από τη βιομηχανία, το εμπόριο, τα γραφεία, τα καταστήματα, τις υπηρεσίες, τα νοικοκυριά ή οποιαδήποτε άλλη πηγή, ανεξάρτητα από τα υλικά από τα οποία αποτελούνται.
Με τον Νόμο 2939/01, καθορίζονται μεταξύ των άλλων, οι ευθύνες των διαχειριστών συσκευασιών και άλλων προϊόντων, καθώς και οι όροι και προϋποθέσεις για την οργάνωση συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών και τίθενται ως αρχές η πρόληψη, η επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση και η ανάκτηση ενέργειας. Οι διαχειριστές συσκευασιών/ άλλων προϊόντων, είναι υποχρεωμένοι είτε να οργανώσουν ατομικά συστήματα είτε να συμμετέχουν σε συλλογικά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης. Τα ως άνω συστήματα εφαρμόζονται και για τις εισαγόμενες συσκευασίες με συνθήκες που να μην εισάγουν διακρίσεις.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
Μέχρι σήμερα για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και των αποβλήτων συσκευασίας έχουν εγκριθεί:
- Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών «Σ.Σ.Ε.Δ.- ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ» της ΕΕΑΑ Α.Ε.
- Η Ανταποδοτική Ανακύκλωση ΣΕ
- Το ΚΕΠΕΔ ΑΕεγκρίθηκε με την Υπουργική Απόφαση οικ. 105857 (ΦΕΚ 391 Β’ 4-3-2003) και δραστηριοποιείται στην εναλλακτική διαχείριση συσκευασιών ορυκτελαίων σε πανελλαδικό επίπεδο.
- Το ατομικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών ιδιωτικής ετικέτας της Α.Β. Βασιλόπουλος Α.Ε.
Ο ΦοΔΣΑ Ιονίων Νήσων υπέβαλε ως εταίρος – μέλος κοινοπραξίας τον Οκτώβριο του 2021 πρόταση στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon 2020 για τη χρηματοδότηση του 1ου πανευρωπαϊκά ρομποτικού ΚΔΑΥ στην Κεφαλονιά.
Η απόρριψη άδειων μελανοδοχείων στον κάδο αστικών απορριμμάτων είναι άλλη μία λάθος πρακτική. Τα υπολείμματα μελάνης που παραμένουν στο δοχείο είναι ιδιαίτερα βλαβερά και περιέχουν επικίνδυνα και τοξικά στοιχεία (π.χ. Κάδμιο) που με τη διάθεση τους σε χώρους ταφής μπορούν να περάσουν στον υδροφόρο ορίζοντα προκαλώντας περιβαλλοντική ζημιά.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ενιαίος κρατικός φορέας για τη συλλογή άδειων μελανοδοχείων. Όμως, αφενός οι επιχειρήσεις που κατασκευάζουν εκτυπωτές, φωτοτυπικά, ή αναλώσιμα έχουν δικά τους προγράμματα συλλογής άδειων μελανοδοχείων, αφετέρου, δραστηριοποιούνται στην αγορά ιδιώτες που αναλαμβάνουν να ξαναγεμίσουν άδεια μελανοδοχεία.
Έτσι, αρκετοί κατασκευαστές και πωλητές αναλωσίμων των εκτυπωτών, με την αγορά καινούριου μελανοδοχείου διαθέτουν στον αγοραστή την επιλογή επιστροφής του εξαντλημένου μελανοδοχείου για ανακύκλωση πίσω στον κατασκευαστή είτε ταχυδρομικά είτε μέσω παράδοσης στο κατάστημα αγοράς. Επιπλέον άλλες εταιρείες του χώρου προσφέρουν προγράμματα συλλογής και ανακύκλωσης toner (μόνο) και απευθύνονται μόνο σε επιχειρήσεις και οργανισμούς. Τέλος, γνωστές αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρονικών ειδών και κινητής τηλεφωνίας αποδέχονται τα άδεια μελανοδοχεία για ανακύκλωση.
Εναλλακτικά, υπάρχουν διάφορες ιδιωτικές εταιρείες που αναλαμβάνουν να ξαναγεμίσουν τα άδεια μελανοδοχεία των εκτυπωτών. Στις ίδιες εταιρείες μπορείτε να παραδώσετε το άδειο μελανοδοχείο απλά προς ανακύκλωση. Ορθότερη πρακτική από την απλή αλλαγή και απόρριψη του παλιού μελανοδοχείου θα μπορούσε να θεωρηθεί η αναγόμωση των χρησιμοποιημένων μελανοδοχείων.
Η απόρριψη μεγάλων ποσοτήτων χρησιμοποιημένων λαδιών, λόγω των φυσικοχημικών χαρακτηριστικών τους, δημιουργεί προβλήματα στα αποχετευτικά συστήματα των πόλεων και στους Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων. H περιβαλλοντικά ορθή διαχείριση των μαγειρικών ελαίων επιτάσσει την ξεχωριστή συλλογή τους και την παράδοσή τους σε αδειοδοτημένες επιχειρήσεις συλλογής για την προώθησή τους προς αξιοποίηση. Το κόστος για την παράδοση των ελαίων είναι μηδενικό και καλύπτεται από τις επιχειρήσεις συλλογής.
Σημεία Συλλογής στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
Ως απόβλητο λιπαντικών ελαίων, νοείται κάθε βιομηχανικό ή λιπαντικό έλαιο ορυκτής συνθετικής ή μικτής βάσης το οποίο κατέστη ακατάλληλο για τη χρήση για την οποία προοριζόταν αρχικά, και κυρίως τα χρησιμοποιημένα λάδια κινητήρων εσωτερικής καύσεως και κιβωτίων ταχυτήτων και τα λιπαντικά έλαια μηχανών, στροβίλων και υδραυλικών συστημάτων. συμπεριλαμβανομένων και των αποβλήτων λιπαντικών ελαίων που προέρχονται από πλοία, άλλα μέσα μεταφοράς ή σταθερές εγκαταστάσεις.
Τα απόβλητα λιπαντικών ελαίων (ΑΛΕ) περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο 13 του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων όπως παρουσιάζεται στο παράρτημα της Απόφασης 2001/118/ΕΚ και χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνα απόβλητα.
Το υφιστάμενο κοινοτικό νομοθετικό πλαίσιο σε ότι αφορά τη διαχείριση των αποβλήτων λιπαντικών ελαίων, είναι η οδηγία 87/101/ΕΟΚ η οποία τροποποίησε την οδηγία 75/439/ΕΟΚ «περί διαθέσεως των χρησιμοποιημένων ορυκτελαίων»
Το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα για την διαχείριση των ΑΛΕ είναι ο Νόμος 2939/2001 (ΦΕΚ 179 Α), και το Προεδρικό Διάταγμα 82/2004 (ΦΕΚ 64 Α), με το οποίο ρυθμίζονται οι όροι και προϋποθέσεις καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων λιπαντικών ελαίων.
Στο προαναφερόμενο ΠΔ, εκτός των άλλων περιλαμβάνονται και οι υποχρεώσεις των εμπλεκομένων στη διαχείριση των αποβλήτων λιπαντικών ελαίων, οι όροι, οι προϋποθέσεις και τα προγράμματα εναλλακτικής διαχείρισης καθώς και ποσοτικοί στόχοι συλλογής και αναγέννησης των αποβλήτων λιπαντικών ελαίων.
Οδηγός παραγωγού – συλλέκτη ΑΛΕ
Τα έγγραφα για την Ανακύκλωση Λιπαντικών και Ελαίων, απευθύνονται τόσο στους παραγωγούς των συγκεκριμένων αποβλήτων, όσο και στους συνεργαζόμενους συλλέκτες. Ο παραγωγός των αποβλήτων πρέπει να διατηρεί Βιβλίο Παρακολούθησης – Διαχείρισης Επικίνδυνων Υλικών, το οποίο πρέπει να είναι θεωρημένο από το Τμήμα Περιβάλλοντος της αντίστοιχης Περιφερειακής Ενότητας (pdf), για τις ποσότητες που παράγει.
Ο συλλέκτης των αποβλήτων από τη μεριά του θα πρέπει να έχει άδεια συλλογής και μεταφοράς των εν λόγω αποβλήτων (Παράδειγμα άδειας συλλέκτη – pdf) και θα πρέπει να δίνει στον παραγωγό των αποβλήτων έντυπο αναγνώρισης των αποβλήτων του, το περιεχόμενο του οποίου περιλαμβάνεται στο παράρτημα Ε του υπ’ αρ. 82/2004 ΠΔ (pdf).
Ο παραγωγός πρέπει να ζητάει τα παραπάνω έγγραφα που αφορούν το συλλέκτη των αποβλήτων του, προκειμένου να μην έχει κανένα θέμα νομικής φύσεως αναφορικά με τα παραγόμενα απόβλητά του.
Συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης
Οι παραγωγοί και εισαγωγείς των λιπαντικών ελαίων, έχουν ευθύνη να οργανώνουν ατομικά συστήματα ή να συμμετέχουν σε συλλογικά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης. Η προθεσμία που έθετε ο Νόμος 2939/01 για την υποβολή προς έγκριση συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης «άλλων προϊόντων», στα οποία περιλαμβάνονται και τα απόβλητα λιπαντικών ελαίων, ήταν έως δεκαοκτώ μήνες από την έναρξη ισχύος αυτού (δηλαδή έως την 6η Φεβρουαρίου 2003)
Ήδη έχει εγκριθεί με Απόφαση Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ το Σύστημα Συλλογικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων Λιπαντικών Ελαίων «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α.Ε» με το διακριτικό τίτλο ΕΛ.ΤΕ.ΠΕ. ΑΕ.
Σημεία Συλλογής στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
Η παραμονή ληγμένων ή άχρηστων φαρμάκων στα συρτάρια των σπιτιών, κυρίως ηλικιωμένων ατόμων, αποτελεί κίνδυνο λόγω της πιθανής έκθεσης μικρών παιδιών σε αυτά. Η απόρριψη των ληγμένων ή άχρηστων πλέον φαρμάκων στους κάδους οικιακών απορριμμάτων αποτελεί λάθος πρακτική. Αυτό γιατί η κατ’ επέκταση διάθεση τους σε χώρους ταφής απορριμμάτων, πολύ περισσότερο σε χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων, ενέχει κινδύνους για τη δημόσια υγεία και τη ρύπανση του περιβάλλοντος καθώς οι εκπομπές επικίνδυνων χημικών ενώσεων από αποσυντιθέμενα φάρμακα στο περιβάλλον είναι πολύ μεγάλες. Ορθή πρακτική αποτελεί η συλλογή των φαρμάκων αυτών και η ξεχωριστή αντιμετώπισή τους από τα οικιακά απορρίμματα.
Στη χώρα μας ακόμη δεν υπάρχει ένα οργανωμένο σύστημα συλλογής και καταστροφής οικιακών ακατάλληλων φαρμάκων, όπως συμβαίνει με τα ληγμένα σκευάσματα των φαρμακείων των κλινικών και των νοσοκομείων. Το σύστημα συλλογής και καταστροφής βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού από αρμόδιους φορείς και ενδιαφερομένους. Πιλοτικές προσπάθειες συλλογής παλιών φαρμάκων έχουν υπάρξει στα νησιά της Λέσβου και της Ρόδου με τη συνδρομή του Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας. Άλλα παραδείγματα αφορούν τις πρωτοβουλίες των Φαρμακευτικών Συλλόγων Θεσσαλονίκης και Κιλκίς και την εγκατάσταση κάδων συλλογής στα φαρμακεία στις αντίστοιχες πόλεις.
Ποτέ μην πετάτε φάρμακα στον κάδο των αστικών απορριμμάτων ή στην τουαλέτα. Επιπλέον μην τα παραχωρείτε σε οποιονδήποτε άλλο. Επιστρέψτε τα αχρησιμοποίητα φάρμακά σας στο φαρμακείο σας. Αντίθετα, την τελείως άδεια συσκευασία των φαρμάκων μπορείτε να την απορρίψετε μαζί με τα υπόλοιπα αστικά απορρίμματα. Συμβουλευτείτε το φαρμακοποιό σας για επιπρόσθετες πληροφορίες για ληγμένα ή άχρηστα πλέον φάρμακα.
ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Με το ΠΔ 109/2004 (ΦΕΚ 75 Α) καθορίζονται τα μέτρα και η όροι για την εναλλακτική διαχείριση των μεταχειρισμένων ελαστικών των οχημάτων.
Για την οργάνωση της εναλλακτικής διαχείρισης των μεταχειρισμένων ελαστικών εγκρίθηκε με απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (αρ. οικ.106157 ΦΕΚ 1145Β/2004) η σύσταση του συλλογικού συστήματος ECO-ELASTIKA, που έχει αναλάβει την οργάνωση της συλλογής, ανακύκλωσης και ενεργειακής αξιοποίησης των μεταχειρισμένων ελαστικών στην Ελλάδα.
Τα μεταχειρισμένα ελαστικά συλλέγονται και είτε ανακυκλώνονται (παραγωγή τρίμματος ελαστικού) είτε αξιοποιούνται ενεργειακά.
Η ECO – ELASTICA Α.Ε. είναι το εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων.
Τα καταστήματα (βουλκανιζατερ, συνεργεία κλπ) μπορούν να επικοινωνούν απευθείας με τους ανά νομό συμβεβλημένους συνεργάτες της Ecoelastika προκειμένου να εξυπηρετηθούν με αποκομιδή μεταχειρισμένων ελαστικών.
Τα καταστήματα βουλκανιζατέρ, όπου γίνεται και η αλλαγή των παλαιών ελαστικών στα οχήματα, είναι υποχρεωμένα να παραδίδουν τα παλαιά τους ελαστικά σε κάποιο πιστοποιημένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης. Οι ιδιοκτήτες, κάτοχοι ή τελικοί χρήστες μεταχειρισμένων ελαστικών υποχρεούνται να τα μεταφέρουν οι ίδιοι και να τα παραδίδουν σε σημεία συλλογής ή σε νόμιμους συλλέκτες ή σε εγκεκριμένα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης.
Οι Δήμοι από την πλευρά τους οφείλουν να καταγράψουν ποια συνεργεία λειτουργούν στην περιοχή τους, ώστε να εξασφαλίσουν την άμεση συνεργασία με την Ecoelastica AE για την ανακύκλωση των ελαστικών τους. Επίσης, η υπηρεσία καθαριότητας σε περιπτώσεις όπου βρίσκει λάστιχα πεταμένα ανεξέλεγκτα σε χωματερές θα πρέπει να ειδοποιεί την εταιρία ώστε να τα συλλέγει για ανακύκλωση.
Απαγορεύεται η χρήση της πλειονότητας των φυτοφαρμάκων από ερασιτέχνες καλλιεργητές και μάλιστα σε κατοικημένες περιοχές. Ποτέ μην πετάτε ανεπιθύμητα φυτοφάρμακα στο έδαφος, σε αποχετεύσεις, υπονόμους, ρέματα, ποταμούς ή λίμνες.
Υπολείμματα ζιζανιοκτόνων πρέπει να διατίθενται κατάλληλα. Επικοινωνήστε με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή με κάποιον γεωπόνο για οδηγίες και πληροφορίες καθώς οι τρόποι διάθεσης μπορεί να διαφέρουν εξαρτώμενες από τον τύπο και την ποσότητα του φυτοφαρμάκου.
Εάν παρέλθει η ημερομηνία λήξης των σχετικών σκευασμάτων μπορείτε να έρθετε σε επικοινωνία με το κατάστημα πώλησης αυτών των σκευασμάτων.
Μπορείτε να αραιώσετε τα συμπυκνωμένα προϊόντα καθαρισμού. Η αποτελεσματικότητά τους δε θα επηρεαστεί, καθώς η σύνθεσή τους έχει ενισχυμένη δράση. Η υπέρμετρη χρήση απολυμαντικών προϊόντων θανατώνει τους ωφέλιμους μικροοργανισμούς και επιβαρύνει το χώρο με συνθετικές ενώσεις.
Τήρηση των οδηγιών χρήσης που αναγράφονται στην ετικέτα τους. Σε περίπτωση που μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, μην τα πετάτε στον κάδο απορριμμάτων προτού βεβαιωθείτε ότι έχει αδειάσει εντελώς η συσκευασία.
Καθαριστικά φούρνου, τουαλέτας, σιφωνίων, λευκαντικά και καθαριστικά σκουριάς.
Όλα αυτά τα καθαριστικά περιέχουν ως δραστικές ουσίες οξέα ή αλκαλικά στοιχεία.
Σφραγίστε τα ανεπιθύμητα απόβλητα ή υπολείμματα επικίνδυνων προϊόντων στα αρχικά τους δοχεία και αποθηκεύστε τα σε δροσερό και ξηρό μέρος μακριά από παιδιά και κατοικίδια ζώα. Απορρίψτε τη συσκευασία στον κάδο απορριμμάτων μόνο εάν είναι τελείως άδεια.
Το οργανικό κλάσμα αποτελεί περίπου το 44% κατά βάρος του συνόλου των αστικών απορριμμάτων. Η εκτροπή αυτού του οργανικού κλάσματος από την εδαφική διάθεση σε ΧΥΤ-Υ θα είχε θετικά αποτελέσματα στην ορθή διαχείριση των απορριμμάτων.
Μία από τις πλέον διαδεδομένες μεθόδους διαχείρισης των οργανικών αστικών απορριμμάτων είναι η κομποστοποίηση. Με τον όρο κομποστοποίηση εννοείται η φυσική διαδικασία κατά την οποία τα οργανικά απόβλητα (φρούτα, λαχανικά, φύλλα, κλαδέματα κ.α.), κάτω από ελεγχόμενες αερόβιες συνθήκες με τη βοήθεια μικροοργανισμών, μετατρέπονται σε ένα πλούσιο οργανικό μείγμα που λειτουργεί ως εδαφοβελτιωτικό και λίπασμα.
Η διαδικασία της κομποστοποίησης μπορεί να επιτευχθεί κατ’ οίκον εφαρμόζοντας κάποιο σύστημα οικιακής κομποστοποίησης. Αυτή η διαδικασία γίνεται πολύ εύκολα στον κήπο ή στο μπαλκόνι των διαμερισμάτων με τη χρήση ενός απλού κάδου κομποστοποίησης. Μέσα στον κάδο συγκεντρώνουμε τα οργανικά και αφήνουμε τη φύση να κάνει τη δουλειά της. Από το σύνολο των οργανικών αποβλήτων ενός σπιτιού το 70% περίπου είναι κομποστοποιήσιμα. Αυτό σημαίνει ότι συμμετέχοντας ενεργά στην οικιακή κομποστοποίηση μπορούμε να μειώσουμε το σύνολο των οικιακών αποβλήτων μας κατά 35% περίπου παράγοντας ένα πολύ καλής ποιότητας εδαφοβελτιωτικό το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον κήπο ή στο αγρόκτημα ως λίπασμα.
Υλικά που μπορούν να συμμετέχουν στο σχηματισμό κομπόστας
Γενικά όλα τα οργανικά υλικά μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία κομποστοποίησης, αρκεί να πληρούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις που αφορούν το μέγεθος τους καθώς και το ποσοστό συμμετοχής τους στο συνολικό κλάσμα.
Στους κάδους κομποστοποίησης μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα παρακάτω οργανικά υπολείμματα:
ΠΡΑΣΙΝΑ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ (ΠΗΓΗ ΑΖΩΤΟΥ). Τέτοια είναι τα:
- Υπολείμματα λαχανικών που προκύπτουν κατά την προετοιμασία του φαγητού, όπως κοτσάνια, φύλλα, ξύσματα, φλούδες, ρίζες κλπ. Μπορούν να συμμετέχουν είτε ωμά, είτε βρασμένα (όχι μαγειρεμένα)
- Υπολείμματα φρούτων όπως φλούδες, υπόλοιπα σάρκας καρπού με τα κουκούτσια, ποδίσκοι (κοτσάνια).
- Αλεύρι
- Ρύζι
- Δημητριακά
- Ψωμί
- Υπολείμματα καφέ (ελληνικός, φίλτρου, εσπρέσο)
- Υπολείμματα παρασκευής αφεψημάτων και τα έτοιμα φακελάκια μιας χρήσης
- Φίλτρα καφετιέρας
- Υπολείμματα κηποτεχνίας. Αφορά απανθισμένα άνθη, φρέσκοπεσμένα φύλλα, κομμένο γκαζόν ή χόρτα ξεβοτανίσματος
- Κοπριά φυτοφάγων ζώων
ΚΑΦΕ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ (ΠΗΓΗ ΑΝΘΡΑΚΑ)
- Υπολείμματα κηποτεχνίας όπως ξερά φύλλα, ξερά κλαδιά ή αυτά που προκύπτουν από τα κλάδεμα των φυτών – δένδρων
- Άχυρο
- Υπολείμματα επεξεργασίας ξύλου (πριονίδι και ροκανίδι)
- Χαρτί (από ακατέργαστο χαρτοπολτό) όπως αυγοθήκες, κύλινδροι ρολών χαρτιού κουζίνας ή τουαλέτας, χαρτοσακούλες μανάβικων, χαρτοκιβώτια
- Αυγά (το τσόφλι)
- Στάχτη καυσόξυλων
- Οργανικά λιπάσματα (φυλλόχωμα, καστανόχωμα)
- Ξηροί καρποί και τα περιβλήματα αυτών
- Ελαιοπυρήνας (κουκούτσι ελιάς
Σαν ΟΤΚΖ νοούνται όλα τα οχήματα για τα οποία παύει να υφίσταται η συνήθης χρήση τους είτε λόγω παλαιότητας είτε λόγω άλλων αιτίων και ο ιδιοκτήτης του επιθυμεί την παράδοση των πινακίδων τους. Με το ΠΔ 116/2004 (ΦΕΚ 81 Α) ενσωματώθηκαν στο εθνικό δίκαιο οι διατάξεις της Οδηγίας 2000/53/ΕΚ και καθορίζονται τα μέτρα και οι όροι για την εναλλακτική διαχείριση των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ΟΤΚΖ).
Για την οργάνωση της εναλλακτικής διαχείρισης των ΟΤΚΖ εγκρίθηκε με απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (αρ.οικ. 105136, ΦΕΚ 907Β/2004) η σύσταση του συλλογικού συστήματος ΕΔΟΕ, που έχει αναλάβει την οργάνωση και την εποπτεία λειτουργίας των σημείων συλλογής, επεξεργασίας και ανακύκλωσης των ΟΤΚΖ στην Ελλάδα.
Κάθε πολίτης, κάτοχος ΟΤΚΖ, μπορεί να παραδώσει το ΟΤΚΖ μόνο σε εγκεκριμένα κέντρα συλλογής και επεξεργασίας τα οποία έχουν σύμβαση με την ΕΔΟΕ και φέρουν κατάλληλη σύμβαση. Τα αδειοδοτημένα από την ΕΔΟΕ κέντρα έχουν αναρτημένη την πινακίδα της ΕΔΟΕ. Το αυτοκίνητο μπορεί να παραδοθεί είτε στα κέντρα συλλογής είτε στα κέντρα επεξεργασίας. Το όχημα πρέπει να παραδοθεί έως τις 16 Δεκεμβρίου κάθε έτους ώστε να γίνει η αποταξινόμιση και να μην χρεωθούν τα τέλη κυκλοφορίας του επόμενου έτους. Το αυτοκίνητο μπορεί να παραδοθεί από το νόμιμο ιδιοκτήτη ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα είναι:
- Η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
- Πινακίδες του οχήματος
- Αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο παραδίδοντος
- Θεωρημένη εξουσιοδότηση (σε περίπτωση που το όχημα παραδίδεται από εκπρόσωπο του νόμιμου ιδιοκτήτη)
Η παράδοση του οχήματος γίνεται δωρεάν εφόσον αυτό είναι ακέραιο και αυτούσιο.
Με τη παράδοση του αυτοκινήτου δίνεται στον κάτοχο Βεβαίωση Παραλαβής. Οχτώ μέρες μετά του αποστέλλεται ταχυδρομικώς το πιστοποιητικό καταστροφής, το οποίο αποτελεί το μόνο νόμιμο έγγραφο για την αποταξινόμηση του αυτοκινήτου. (οριστική παράδοση πινακίδων του αυτοκινήτου). Τα νομιμοποιητικά έγγραφα του αυτοκινήτου (άδεια, πινακίδες) παραδίδονται στο κέντρο (συλλογής ή επεξεργασίας). Μετά την έκδοση του Πιστοποιητικού Καταστροφής τα νομιμοποιητικά έγγραφα παραδίδονται από το κέντρο στις αρμόδιες Αρχές.
Στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
Kέντρα Επεξεργασίας
ΚΑΝΑΡΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ | ΚΕΡΚΥΡΑΣ | Δ.ΚΕΡΚΥΡΑΣ | ΘΕΣΗ ”ΚΑΤΩ ΖΑΒΑΛΗ” ΡΙΓΓΛΑΔΩΝ, Δ.Ε. ΛΕΥΚΙΜΜΑΙΩΝ | 2662025000 | ||
ΤΟΜΠΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ | ΚΕΡΚΥΡΑΣ | ΓΛΥΚΟΦΩΛΙΑ ΠΟΤΑΜΟΥ | 2661091913 | www.corfurecycling.gr | ||
Σημεία Συλλογής Κέντρων Επεξεργασίας
ECOEPTANISOS | ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ | Δ.ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ | ΚΟΚΟΛΑΤΑ | 2671028408 |
Ως Ηλεκτρική στήλη ή συσσωρευτής εννοείται κάθε πηγή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία προέρχεται από την άμεση μετατροπή χημικής ενέργειας και αποτελείται από ένα ή περισσότερα πρωτογενή (μη επαναφορτιζόμενα) στοιχεία ή δευτερογενή (επαναφορτιζόμενα) στοιχεία
Οι χρησιμοποιημένες ηλεκτρικές στήλες και συσσωρευτές (ΗΣ και Σ) περιλαμβάνονται στα κεφάλαια 16 και 20 του Ευρωπαϊκού Καταλόγου Αποβλήτων όπως παρουσιάζεται στο παράρτημα της Απόφασης 2001/118/ΕΚ και χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνα απόβλητα.
Το θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα για την διαχείριση των χρησιμοποιημένων ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών είναι ο Νόμος 2939/2001 (ΦΕΚ 179 Α), και το Προεδρικό Διάταγμα 115/2004 (ΦΕΚ Α 80/5.3.04) με το οποίο ενσωματώθηκαν στο εθνικό δίκαιο οι διατάξεις των Οδηγιών 91/157/ΕΟΚ, 93/86/ΕΟΚ, 98/101/ΕΚ. Με το υπ΄αρ. 115/2004 ΠΔ καθορίζονται τα μέτρα και οι όροι για την εναλλακτική διαχείριση των χρησιμοποιημένων ηλεκτρικών στηλών & συσσωρευτών.
Οι τρεις προαναφερόμενες κοινοτικές οδηγίες στο πεδίο εφαρμογής τους περιελάμβαναν μόνο ΗΣ και Σ που περιέχουν υδράργυρο, κάδμιο και μόλυβδο, και απαιτούσαν από τα ΚΜ ξεχωριστή συλλογή των εν λόγω μπαταριών. Αντίθετα το ΠΔ υπ΄αρ. 115/2004 καλύπτει όλες τις Η.Σ. και Σ που διατίθενται στην αγορά και προορίζονται για οιανδήποτε χρήση από τον καταναλωτή, την βιομηχανία ή τα μέσα μεταφοράς, ανεξάρτητα από τη μορφή τους, τον όγκο, το βάρος ή τα υλικά από τα οποία συντίθενται, και τις χρησιμοποιημένες Η.Σ. και συσσωρευτές.
Επισημαίνεται ότι, τον Σεπτέμβρη του 2006 εκδόθηκε νέα κοινοτική οδηγία (2006/66/ΕΚ), η οποία καταργεί την 91/157/ΕΟΚ, αφορά όλους τους τύπους των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, και πρόκειται να ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο.
Οι φορητές ηλεκτρικές στήλες & συσσωρευτές συλλέγονται σε κάδους που έχουν τοποθετηθεί σε επιλεγμένα σημεία των πόλεων (σχολεία, supermarkets, καταστήματα ηλεκτρικών ειδών κλπ.), συσκευάζονται και αποστέλλονται για ανακύκλωση στο εξωτερικό.
Οι χρησιμοποιημένοι συσσωρευτές οχημάτων και βιομηχανίας συλλέγονται κυρίως από ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων, βιομηχανίες, εγκαταστάσεις επεξεργασίας ΟΤΚΖ. Εξ αυτών οι συσσωρευτές μολύβδου – οξέος ανακυκλώνονται σε εγκαταστάσεις στο εσωτερικό της χώρας, οι δε συσσωρευτές νικελίου – καδμίου οδηγούνται στο εξωτερικό για ανακύκλωση.
Συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης
Οι παραγωγοί, εισαγωγείς και ανακυκλωτές των ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, έχουν ευθύνη να οργανώνουν ατομικά συστήματα ή να συμμετέχουν σε συλλογικά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης.Ήδη με Αποφάσεις Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ έχουν εγκριθεί τα ακόλουθα συλλογικά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης:
- Το συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών ΣΣΕΔΦΗΣΣ με την υπ΄αρ.οικ.106155 /2004 (ΦΕΚ 1056Β/14.7.2004) Απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, το οποίο έχει μετονομασθεί σε ΑΦΗΣ. Το σύστημα είναι πανελλαδικής εμβέλειας
- Το συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσσωρευτών οχημάτων και βιομηχανίας ΣΥΔΕΣΥΣμε την υπ΄αρ. οικ. 106158/2004 (ΦΕΚ 1124 Β/23.7.04) Απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Το σύστημα είναι πανελλαδικής εμβέλειας.
- Το συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσσωρευτών οχημάτων Κρήτης ΣΕΔΙΣ – Κ με την υπ΄αρ. οικ. αρ. οικ. 150237 /2006 (ΦΕΚ 1398 Β/14.9.06) Απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Το σύστημα δραστηριοποιείται στην Περιφέρεια Κρήτης.
- Το Νοέμβριο 2011 εγκρίθηκε από τον Ε.Ο.ΑΝ. η ίδρυση και λειτουργία του Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσσωρευτών (Μολύβδου- Οξέως) Οχημάτων και Βιομηχανίας με την επωνυμία «Εταιρεία Πανελλαδικής ΕΝαλλακτικής ΔΙαχείρισης ΣΥΣσωρευτών Re-Battery Α.Ε.» και υπό τον διακριτικό τίτλο «Re-Battery Α.Ε » (αριθμό πρωτ. 803/22-12-2011).
- Τον Φεβρουάριο 2014 εγκρίθηκε η ίδρυση και λειτουργία του συλλογικού συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων συσσωρευτών μολύβδου- οξέος και νικελίου-καδμίου πανελλαδικής εμβέλειας της εταιρείας «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΣΣΩΡΕΥΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και διακριτικό τίτλο «COMBATT Α.Ε.» (αρ. πρωτ. ΕΟΑΝ 336/25-2-2014).
Όποιος δήμος, υπηρεσία, επιχείρηση, σουπερμάρκετ, σχολείο κτλ χρειάζεται κάδους ανακύκλωσης μπαταριών, μπορεί να τους προμηθευτεί είτε ερχόμενος σε επαφή απευθείας με το σύστημα, είτε με τον ΦοΔΣΑ Ιονίων Νήσων ΑΕ.